Categories: Column

by admin

Share

Categories: Column

Bart van Luijk &
Joep van den Eijkel

Delen

Klanten zijn net Mensen (zoals jij). Willen herkend worden. Onthoud daarom wat zij kopen en waar zij over praten. Wat ze leuk vinden. Van welke vakanties zij houden. Hoe de familie in elkaar steekt.
Zie klanten in je winkel als partners: Geef hen extra aandacht.

Verdiep je in de klant als Mens. Ken de wensen van de klant.
Erkenning is het geven van aandacht dat begint met oogcontact, een glimlach of een handgebaar. Begroet minimaal elke klant. Herkenning en erkenning zijn de basis van alles. Zelfs van het leven. Mensen sterven bij eenzame opsluiting of vervroegd pensioen door een gebrek aan aandacht. Neem iedere klant serieus als potentiële koper. Als partner in je business.

Of het een kind is, een oude vrouw, iemand met een slecht voorkomen of juist heel chique, een ‘kijker’, iedereen die bij jullie binnenstapt is altijd een potentiële klant.

Het herkennen van een klant doet wonderen. Weet je de naam nog van de klant?
Ja? Gebruik de naam direct in de begroeting:

Dag Janny. Of: Meneer Hoppel fijn dat u er weer bent.
Weet jij hoe je de naam uitspreekt? Wat zijn de hobby’s?

Een gedoseerd en getimed gebruik van wat jij weet van de Mensen die geregeld in jullie winkel komen, zorgt voor klantenbinding.
Geen herkenning? Geen emotionele binding? Geen toekomst!

De visboer die je na 10 bezoeken en 20 haringen nog vraagt of je uitjes wilt, ziet jou de 11e keer niet terug. Pas op met de trouwe vaste klant. De klant waar jij denkt een potje te kunnen breken. De klant die in jouw zaak de weg weet. Tegen zo’n klant ben je geneigd te zeggen: “Mag ik even. Ik moet even naar die (belangrijkere) klant.”

Alsof jouw trouwe vaste klant niet belangrijk (meer) is.

PS Aandacht voor de klant kent geen seizoenen.

Laat je gegevens achter

Aanmelden nieuwsbrief

Vergelijkbaar nieuws

Lees alles
  • Bestel zonder kosten het boek 'Samen LOL maken voor meer Blije klanten'. Bespreek met je team elke week een voorbeeld en maak van 2023 een topjaar!

    Verder lezen
  • Welkom op de vrijdagmiddag Verrassing, het online Open Huis van Holland Sales Service dat voor iedereen die het weten wil, ongeacht je leeftijd op dinsdag 7 februari van 3 tot max 4 uur online vanuit Studio Aalsmeer plaats heeft.

    Verder lezen
  • De maatschappij en de markt vereisen dat jij ‘2030’ bent; de duurzame, klimaatbewuste, onafhankelijke, ondernemende sales. Succesvol zijn in de sales betekent jezelf (leren) kennen.

    Verder lezen
  • Door elke week een aandachtspunt te meten zie je welk meetpunt je mag Verankeren, Verbeteren, Vernieuwen of Vieren. Vandaag: Wat is de 2e dus echte vraag?

    Verder lezen