Categories: Column

by admin

Share

Categories: Column

Bart van Luijk &
Joep van den Eijkel

Delen

Je krijgt nooit een 2e kans voor een 1e indruk. Dit is een waarheid die in de hele maatschappij bekend is. Een negatief beeld wegnemen kost meer energie dan direct een positief beeld achterlaten. Kijk hoe kritisch jij zelf bent.

Zou jij het kledingadvies volgen van een verkoopster die zelf het verkeerde voorbeeld geeft? Waar de borsten bijna uit de blouse rollen? Waar de string in de verkeerde pantalon meer opvalt dan haar billen? Waar een verkeerde tattoo net boven een kledingrand uitkomt?
Veel Mensen denken onbewust: ’Wat ziet die verkoopster er onverzorgd uit.
De rest van de zaak zal ook wel niets zijn.’

Een kortzichtige reactie van de klant? Misschien wel, maar ook een begrijpelijke. Deze nieuwe klant ging namelijk uit van de eerste indruk, wat op dat moment ook het enige is waaraan zij zich vast kon houden. Onthoud, veel klanten zijn onzeker en komen binnen met een gevoel van: ‘Ben ik hier wel aan het juiste adres?’
‘Kan ik die verkoopster mijn probleem wel toevertrouwen?’ ‘Kan zij mij wel helpen?’

Dit zijn allemaal factoren waar je, zeker als medewerker van een drogist, waar klanten regelmatig om deskundig advies vragen, rekening mee mag houden. Vooral bij Mensen die voor het eerst in je winkel komen. Geef iedereen die bij jullie binnenstapt het gevoel dat bij jou en in jullie winkel alles voor elkaar is. Dat het wel goed komt.

Zorg daarom voor een perfecte eerste indruk. Anders vergroot je de kans dat klanten dichtklappen en jaren weg blijven. Een uitstekend hulpmiddel is een spiegel aan de binnenzijde van de deur in de medewerkersruimte met daarboven de tekst: #

Zo ziet de klant je. Tevreden?

PS Kijk vaker in de spiegel en zie hoe klanten jou zien.

Laat je gegevens achter

Aanmelden nieuwsbrief

Vergelijkbaar nieuws

Lees alles
  • Bestel zonder kosten het boek 'Samen LOL maken voor meer Blije klanten'. Bespreek met je team elke week een voorbeeld en maak van 2023 een topjaar!

    Verder lezen
  • Welkom op de vrijdagmiddag Verrassing, het online Open Huis van Holland Sales Service dat voor iedereen die het weten wil, ongeacht je leeftijd op dinsdag 7 februari van 3 tot max 4 uur online vanuit Studio Aalsmeer plaats heeft.

    Verder lezen
  • De maatschappij en de markt vereisen dat jij ‘2030’ bent; de duurzame, klimaatbewuste, onafhankelijke, ondernemende sales. Succesvol zijn in de sales betekent jezelf (leren) kennen.

    Verder lezen
  • Door elke week een aandachtspunt te meten zie je welk meetpunt je mag Verankeren, Verbeteren, Vernieuwen of Vieren. Vandaag: Wat is de 2e dus echte vraag?

    Verder lezen