Categories: Benchmark

by admin

Share

Categories: Benchmark

Bart van Luijk &
Joep van den Eijkel

Delen

Advies: Meet elke week een aandachtspunt en weet welk meetpunt je mag Verankeren, Verbeteren, Vernieuwen of Vieren. In deze benchmark ‘Trots op je winkel’.
De gegeven uitslagen en voorbeelden zijn van een winkel(keten) met 43 medewerkers.

Waarom Trots?
Als jij en je collega’s trots op jullie winkel zijn, voelt een klant dit en blijft deze klant eerst onbewust en later bewust van jullie als winkel(keten) een fan!

Ideaalplaatje
Met klanten, leveranciers en met Mensen in jouw omgeving praat jij met trots over jouw winkel (winkelketen).
Waar jouw winkel(keten) voor staat, deel jij ongevraagd en blij met anderen.

Noot:
Deel deze 12 aandachtspunten 1-op-1 met je winkelteam. Vraag elk teamlid de onderwerpen af te vinken waarvan hij/zij vindt dit (bijna) dagelijks te doen. Verzamel de uitkomsten zonder bronvermelding en tel per onderwerp de scores. Vergelijk jullie uitkomst met het voorbeeld in deze benchmark.

Afvinken: Trots op je winkel(keten)
Door anoniem en individueel de Mensen in je organisatie de 12 meetpunten ‘Trots op’ te laten afvinken en de uitkomsten te turven, kan jullie uitslag er zo uitzien:

Deze uitslagen van winkelketen betreffen vijf vestigingen.

Betekenis van de uitslagen
Aan de startlijn staat iemand die 0-2 meetpunten heeft afgevinkt.
Degene met 3-5 meetpunten is net opgestart wat ‘Trots op’ betreft.
Je teamleden met 6-7 vinkjes zijn halverwege.
Je Mensen met 8-10 vinkjes staan op driekwart en verdienen een compliment.
Applaus is er voor de scores van 11-12. Zij zeggen al in alles vol trots over jullie winkel(keten) te denken en doen.

Om te Verbeteren?
Bij het uitwerken van de anonieme afvinklijstjes ontstaat de Flop 3. De 3 onderwerpen die niet of schaars zijn afgevinkt. Deze verdienen extra aandacht.
Zijn deze voor jullie niet van toepassing, dan kunnen deze op een volgend meetmoment beter vervangen worden of mogen jullie Mensen aan de bak om deze details te verbeteren.
Bij de winkel(keten) ziet de Flop 3 er zo uit:

  1. Elke moment begroet jij klanten in je winkel* 8%
  2. Vol trots praat jij met anderen over je winkel(keten) 30%
  3. Jij overtreft de stoutste verwachtingen van klanten 39%

(*) Het komt in 2022 steeds meer voor dat klanten door medewerkers alleen bij de kassa worden begroet.
In de winkel lopend begroet niemand de klant. Laat staan dat ongevraagd wordt geholpen.

Om de Verankeren of te Vieren
Applaudisseer voor de meetpunten ‘Top 3’ met je Mensen als die 100% scoren.
Is de score 80% of minder ga dan na welke verbetering gewenst is.
Zet de komende 3 dagen per dag een meetpunt op de agenda van de dag-start.
Vraag elke dag een andere collega ervaringen te delen ‘hoe goed het in de praktijk’ ging.
Wees niet verrast als eerst iedereen dacht deze meetpunten perfect te doen en de praktijk weerbasteriger is.

Van de winkel(keten) ziet de Top 3 er zo uit:

  1. Mensen (klanten) ervaren contact met jou als een warm bad* 80%
  2. Communiceren doe jij in de 2de persoon* (je, jij, u, uw) 78%
  3. Jij helpt klanten ongevraagd met ideeën 71%

(*) Zie ook de flop 3. Bij trainingen van de teams voor deze winkelketen bleek dat de medewerkers op de winkelvloer nauwelijks klanten begroetten, laat staan aanspraken.

Wie meet ziet meer!
Verdeel het kalenderjaar in 3 kwartalen van 13 weken.
Selecteer met je team voor het 1e kwartaal 12 aandachtspunten om te verankeren.
Kies per aandachtspunt 12 details om gepland anoniem en individueel af te vinken.
Laat per toerbeurt elke week een ander teamlid de uitslagen turven.
Bespreek de uitslagen tijdens de wekelijkse pitstop.
Besteed per week elke dag om en om aandacht aan één Top 3 of een Flop 3 meetpunt. Geniet van het enthousiasme en de wil van je team om Voortdurend te Verankeren Verbeteren Vernieuwen & Vieren.

Laat je gegevens achter

Aanmelden nieuwsbrief

Vergelijkbaar nieuws

Lees alles
  • Bestel zonder kosten het boek 'Samen LOL maken voor meer Blije klanten'. Bespreek met je team elke week een voorbeeld en maak van 2023 een topjaar!

    Verder lezen
  • Welkom op de vrijdagmiddag Verrassing, het online Open Huis van Holland Sales Service dat voor iedereen die het weten wil, ongeacht je leeftijd op dinsdag 7 februari van 3 tot max 4 uur online vanuit Studio Aalsmeer plaats heeft.

    Verder lezen
  • De maatschappij en de markt vereisen dat jij ‘2030’ bent; de duurzame, klimaatbewuste, onafhankelijke, ondernemende sales. Succesvol zijn in de sales betekent jezelf (leren) kennen.

    Verder lezen
  • Door elke week een aandachtspunt te meten zie je welk meetpunt je mag Verankeren, Verbeteren, Vernieuwen of Vieren. Vandaag: Wat is de 2e dus echte vraag?

    Verder lezen