Categories: Benchmark

by admin

Share

Categories: Benchmark

Bart van Luijk &
Joep van den Eijkel

Delen

De maatschappij en de markt vereisen dat jij ‘2030’ bent; de duurzame, klimaatbewuste, onafhankelijke, ondernemende sales. Succesvol zijn in de sales betekent jezelf (leren) kennen. Is weten hoe jij reageert op klanten en de kansen in de markt.

Waarom ‘Ken jezelf’?
Als jij weet hoe collega’s jou ervaren, weet jij hoe jij bij andere Mensen de stoutste verwachtingen kunt overtreffen. Tenminste als jij dat wilt.
Voorkom dat je jezelf hoort zeggen: Dat heb ik niet zo bedoeld!

Ideaalplaatje
Spiegel jezelf en verras jezelf met het antwoord op de vraag: Hoe 2030 ben jij?
Vraag je collega’s dit ook te doen. Bespreek met elkaar ieders vertrekpunt en maak afspraken om te verankeren, te verbeteren of te vernieuwen.

Vertrekpunten
Na het spiegelen ‘Hoe 2030 ben jij?’ krijg je als uitslag dat jouw vertrekpunt is:

2030
Als 2030 ben je een duurzame, klimaatbewuste, ondernemende Sales.
Je voelt je onafhankelijk. Je werkt doelgericht, slim, snel & efficiënt.
Gestructureerd zet je met discipline en drive stappen die collega’s niet zetten.

Passief
Jij wacht af wat er gebeurt en op je afkomt. Komt er niks, dan gebeurt er niks.
Jouw gedrag bepaalt of collega’s jou aardig vinden. Of sympathiek. Of warm.
Jij wilt wel. Je hebt alleen iemand anders nodig om (andere) dingen te doen.

Reactief
Jij staat klaar om iedereen te helpen wanneer zij erom vragen. Vragen zij er niet om, dan hoeven zij op jou niet te rekenen. Jij hebt een ‘kontje’ nodig voor de volgende stap.
De discipline om de dingen in 1x goed te doen heb jij. Mits een ander erom vraagt.

Proactief
In alles sta jij vooraan. Jij wacht niet op de wind. Als het nodig is, ben jij al aan het roeien. Nek uitsteken is voor jou dagelijkse kost.
Elk probleem heeft voor jou 10 oplossingen.

Uniek
Unieke persoonlijkheid bij wie alles vanzelf gaat. Jij hebt geen handboek nodig.
Jij ziet oplossingen, die anderen niet zien. Zo communiceren dat anderen je begrijpen is je uitdaging.

Spiegel ‘Hoe 2030 ben jij?’
Meer dan 40.000 Mensen hebben zich gespiegeld ‘Hoe 2030 zij zijn’. De uitkomst is landelijk en ook het beeld binnen veel teams en/of organisaties.

Betekenis van de uitslag
Zie de uitslag van ‘werkend Nederland’ als de uitslag van het team waarin je werkt.
18% is passief
45% is reactief
26% is proactief
10,5% is 2030
0,5% is uniek

Opgeteld wacht 63% op het initiatief van anderen,
de collega’s met een 37% aandeel.
Maak de teamuitslag bespreekbaar door je eigen score met het team te delen. Niet alleen de cijfers, maar wat in jouw rapport staat. Wat jij doet en niet doet. Welk advies jij krijgt.
Vraag aan je team wat zij missen of anders zien?
Stel dat jij als leidinggevende ‘reactief’ als vertrekpunt hebt, vraag je team (als dat zo is): ‘Willen jullie mij helpen naar jullie toe ‘proactiever’ te worden?’
Of: ‘Als ik jullie uit mezelf niet help, trek aan de bel!’

Kabinet Rutte IV
Op afstand bekeken regeren vier partijen, waarvan het lijkt dat zij Mensen op ministersposten hebben geplaatst waarbij passief en reactief de vertrekpunten zijn.
Ook in de Tweede Kamer is het percentage passieve reactieven groot.
De Mensen die echt willen veranderen of verbeteren worden niet begrepen. Het gevolg: kabinet en Kamer reageren in bijna alles te laat met het dozijn aan crises als resultaat.
Het wordt tijd dat er geen minister of staatsecretaris wordt benoemd zonder zich eerst te spiegelen ‘Hoe 2030 ben jij?’. Na een uitslag passief of reactief trekt een kandidaat zich bescheiden terug.

Laat je gegevens achter

Aanmelden nieuwsbrief

Vergelijkbaar nieuws

Lees alles
  • Bestel zonder kosten het boek 'Samen LOL maken voor meer Blije klanten'. Bespreek met je team elke week een voorbeeld en maak van 2023 een topjaar!

    Verder lezen
  • Welkom op de vrijdagmiddag Verrassing, het online Open Huis van Holland Sales Service dat voor iedereen die het weten wil, ongeacht je leeftijd op dinsdag 7 februari van 3 tot max 4 uur online vanuit Studio Aalsmeer plaats heeft.

    Verder lezen
  • De maatschappij en de markt vereisen dat jij ‘2030’ bent; de duurzame, klimaatbewuste, onafhankelijke, ondernemende sales. Succesvol zijn in de sales betekent jezelf (leren) kennen.

    Verder lezen
  • Door elke week een aandachtspunt te meten zie je welk meetpunt je mag Verankeren, Verbeteren, Vernieuwen of Vieren. Vandaag: Wat is de 2e dus echte vraag?

    Verder lezen